04 ledna 2007

Kolem sebe koukat

Snažte si všímat jak funguje vše kolem.Snažte se ovlivňovat dění kolem sebe. Představujte si jak lze pozitivně ovlivnit okolí. Jak fungují businessy v okolí. Jak by se daly vylepšit businessy, které právě používám. Aktivně se snažit ovlivnit businessy, které používám. Zapojit se do budování takových businessů. Zapojit se do jejich budování svojí myslí a komunikovat s okolím. Tak lze prakticky zajistit svůj zkušenostní rozvoj.

Uvedu příklad:
Před časem jsem nakupoval v Baumaxu na fakturu. Pokud jste tak již někdo učinil, jistě víte, že se nejedná zrovna o nejrychlejší operaci ;-) Nevím, zda si Baumax neváží času svých zákazníků a nebo se snaží šetřit i na nesprávném místě. Každopádně vyřízení trvalo bez mála celkem dvě hodiny. Nejen já, ale i další zákazníci za mnou skřípali zubama. Říkal jsem si, proč tohle musí být? Jak funguje tento business?
Sleduji prodavače, jak běhá mezi regály a já mu ukazuji, o které zboží mám zájem. Opisuje si dlouhá, že ani nevím kolikamístná čísla a ty pak běží zadat do počítače, aby zjistil, zda mají dostatek kusů na skladě. Při sestavování faktury opisuje ke každé položce ona mnohamístná čísla a zjišťuje, že ke spárovací hmotě jej nemá. Jde se podívat k regálu se spárovací hmotou. Opisuje mnohamístné číslo na papír, kontoluje zda je správně, vrací se k počítači a opisuje mnohamístné číslo do počítače. Ve finále pak u pokladny zjistím, že dvě mnohamístná čísla z dlouhého seznamu zaměnil. Není se co divit, je to také jen člověk. Vracím se s fakturou a musí ji předělat. Napodruhé už se zadaří.
Během celého tohoto zdlouhavého procesu jsem měl dost času na sledování jak business funguje a na přemýšlení jak by se dal vylepšit.
Zrychlení by se dalo dosáhnout zaměstnáním většího množství personálu. Tuto myšlenku jsem ihned zavrhl, protože náklady na lidskou práci stále rostou. Je třeba větší automatizace. Trápit více lidí opisováním mnohamístných čísel nemá smysl. Tím svět krásnější neuděláme.
Pak jsem dostal nápad vybavit prodavače bezdrátovou čtečkou, což je nepoměrně levnější a efektivnější řešení. Většina zboží má dnes na sobě čárový kód. Prodavač by místo opisování kódů na papír a jejich přepisování do počítače rovnou načítal zboží, přičemž by se mu ukazovalo množství na skladě a po potvrzení by se přidalo na fakturu. Je třeba dořešit mnoho detailů, ale v zásadě se mi jeví myšlenka dobrá.
Ano, mně jako autorovi se může jevit myšlenka dobrá, ale potřebuji znát stanovisko ostatních. Potřebuji své myšlenky konfrontovat s okolím. Třeba nemám pravdu. Třeba se mýlím. Něco podstatného jsem přehlédl. Řešení nepůjde implementovat nebo bude velice nákladné z důvodu, kterého jsem si nevšimnul.
Potřebuji konfrontaci. Pro to ale musím někoho kompetentního oslovit, a tak jsem napsal o tomto nápadu vedení Baumaxu.

Dobrý den,

před nedávnem jsem nakupoval ve Vašem obchodě Baumax zboží na fakturu. Překvapila mne celková doba nákupu. Během vyřizování nákupu jsem tak měl možnost přemýšlet nad tím, jak by se dal celý proces urychlit.
Myslím, že systém, kdy prodavač opisuje hodněmístná čísla zboží z regálu na papír a pak je přepisuje do počítače je zastaralý a nehodí se pro společnost jakou je Baumax do druhé poloviny první dekády 21. století. Jsem přesvědčený, že by bylo efektivní vybavit prodavače bezdrátovou čtečkou čárového kódu a upravit program na počítači tak, aby bylo možné zboží na fakturu rychle načítat bez dvojího opisování (stejně tak pro zjišťování stavu zásob). Detaily již jistě vyřeší Vaši experti.
Rád bych byl o tomto svém podnětu informován. Jsem Vaším dlouholetým zákazníkem a zajímalo by mne, zda dojte ve věci rychlosti odbavování k rozvoji. Každý máme jen 24 hodin denně a čas je to nejcennější (peníze mohu vydělat čas ne). Čas zákazníka i prodavače.
Přeji Vám, aby můj nápad přispěl k větším a rychlejším obratům ve Vašem řetězci. Hodně úspěchů v novém roce 2007.

Váš věrný zákazník,
Jan Vaťák


Co z toho všeho mám?
Tréning. Znalosti a zkušenosti a to je to nejcennější. Navíc pro ostatní z toho plyne rozvoj. Roztáčím kola ekonomiky :-)
Vžijte se do té situace a představte si jak pak jdete a oni používají bezdrátové čtečky. Ne v jednom obchodě, ale po celé zemi v celém řetězci. Je to fantastický pocit. Dodá vám to velkou dávku sebedůvěry.
Vím, většinou se realizuje opačný postup. Nápad není implementován. Pokud jste však dostatečně neoblomní, dostane se vám alespoň odpovědi proč. Získáte velice cennou informaci. Zjistíte jak a proč jste se ve své úvaze mýlili. Někdy také více takovými podněty zjistíte, jací jsou lidé v té či oné firmě. Pokud uvažujete o podnikání, není nadto podívat se jak funguje vedení u konkurence :-)

11 Comments:

Anonymous Anonymní said...

Vyborny napad.Shodou okolnosti mam kamarada ktery pracuje v technickem oddeleni ktere poskytuje sluzby mimo jine spolecnosti povozujici hobby markety Baumax,Hornbach atd..Take jsem se ho ptal proc na techto obrovskych plochach nejsou zamestnanci vybaveni temi to cteckami.Odpoved ktere se mi dostalo byla takovato: Na vybranzch jednotkach kdysi pred 5 lety pry bezel pilotni projekt,ale behem toho se ukazalo ze zamestnanci bud 1.techto ctecek nevyuzivali 2.ctecky se straceli i pres jejich prisnou evidenci 3. v techto obrovskych budouvvach pracuje hodne zarizeni ktere je rizeno radiove od klimatizace,EZS,EPS, atd.,takze dochazelo k ruseni cteciho zarizeni.A dalsi argument byla jeho vysoka cena takze se spoecnosti nadale vyplati tento "hloupi" system opisovani cisel.Asi takove vysvetleni jsem dostal.

05 ledna, 2007 07:19  
Anonymous Anonymní said...

Nevím proč bys měl koukat kolem sebe když si máš hledět svýho jak to máš napsaný dole ve svým blogu. No to ten svůj busineeeessss nerozjedeš když se
nebudeš držet i tech svejch keců.

2. Byl si někdy zaměstnaný a nebo se jen válíš doma na gauči? Nevíš, že kdyby se vyplatilo mít v Baumaxu čtečky tak už je tam dávno mají. Mmt baumax je pěkná drahota tak nechápu proč svůj Busineeesss děláš právě tam.

3. Skus třeba do svýho blogu básničky, bude to možná lepší čtení
než kecy kterýma tě krmí každej Amway, Herbalife atd. díler.

4. Jak zbohatnout a získat majetek ??????????????????????????????????
Prací

05 ledna, 2007 15:17  
Blogger Vaťák said...

danton:
Krásná ukázka, že od myšlenky k její realizaci je vždy hodně daleko a je zapotřebí překonat spoustu překážek. Zkusím se nad těmi třemi body zamyslet:
1. zjistit důvod, proč čteček nevyužívali a ten odstranit
2. zaměstnanec na začátku směny vyfasuje čtečku a na konci ji odevzdá, když ji nebude mít, tak ji zaplatí
lze vymyslet i fůru dalších systémů, uvedený (vymyslený během 5 sec.) není určitě dokonalý
další např. každý takový zaměstnanec, který jí má být vybaven bude mít vlastní a tu při ztrátě zaplatí (nebo její část řekněme 50 procent, za víc jak polovinu nákupky to stejně v hospodě nestřelí)
něco by také měl zachytit stále se zdokonalující systém bezpečnostních rámů, ale podchytit to hned na začátku mi přijde výhodnější (naznačené předchozí řešení), myslím, že vymyslet systém na ohlídání těch čteček bude řádově jednodušší než vymyslet systém proti rozkrádání zboží s vysokým poměrem cena/rozměr
3. ano, dříve nebo později k tomu bude muset dojít, protože bezdrátových zařízení je stále více, je třeba alokaci kmitočtového spektra naplánovat, udělat kmitočtový plán, každé zařízení bude mít své kanály, aby se nerušili, časem to budou dělat zařízení sama od sebe (naladí se tam, kde není interference), taková zařízení jsou však v současné době hodně drahá a nebo teprve ve vývoji, 3. je technicky určitě řešitelné, jen se tomu musí věnovat mozková kapacita :-)

anonymous:
1. musíš rozlišovat, svět není jednobarevný, to by nebylo nic vidět, kdyby takový byl
hledět si svého je mít vlastní cíl, vlastní důvod svého bytí, vlastní důvod svého života, to proč tu jsem, důvod své existence, ten si každý vybíráme a můžeš si každý měsíc vybírat nový nebo každou hodinu, pokud ti to tak vyhovuje, nebo jeden jediný si vybrat na celý život, to co popisuji je svoboda, největší svoboda jakou můžeš zažít, důvod svého bytí si vybíráme
Pro dosažení svého cíle se musíš však koukat kolem sebe jinak tě zajede auto... ;-)
business - jenže já už ho rozjíždím, právě těmi svými kecy :-)
2. Rád bych pomohl lidem tvého typu. Jsem v krysím závodě osmým rokem a již jsem skoro začínal mít podobně útočné myšlenky na lidi, o kterých nic nevím, jako ty.
Přístup typu, kdyby fungovalo X, tak už by X bylo všude, je dokonalý zabiják myšlení.
Kdyby si Edison řekl, že kdyby ta žárovka fungovala, tak už by všude svítila, tak by nekoupil patent na žárovku od kanaďanů - Henry Woodward and Mathew Evans za 5 tisíc dolarů, což v té době zrovna nebyly malé peníze.
Svůj business (myšlení) dělám i v Baumaxu. Pokud je tam něco drahého je zajímavé zamyslet se nad příčinou. Lze tam ovšem najít i cenově velmi zajímavé věci v akci, když už je řeč o ceně. Jen je zapotřebí se kolem sebe koukat. ;-)
3. Pokud se do uvedených systémů zapojím, pak to bude ze studijních důvodů. Mým cílem není pracovat pro někoho jiného. Mým cílem je mít svoji vlastní cestu, svůj vlastní styl, svůj vlastní systém (i když třeba v počátcích nedokonalý a nevybroušený k dokonalosti, právě se diskuzí nyní brousí :-)
4. ano, správně, to je jediná legální a morální možnost, existuje však více než miliarda způsobů, jak můžeš svoji práci dělat
Přeji ti, aby se ti brzy podařilo vymanit se z hluku, jenž panuje v tvé duši. Z tvého příspěvku cítím negativní a útočný náboj. Můžeš se vším co jsem napsal nesouhlasit a je to v pořádku, je to tak správně. Můžeš jít a přes google si radši najít web s básničkami. Je to tvůj život a já ti přeji, aby jsi jej měl šťastnější.

06 ledna, 2007 08:00  
Anonymous Anonymní said...

Zdravím Vaťáku,
tvůj blog na mě svým způsobem působí. Má svojí myšlenku, svůj nápad, svojí ideu. Zajímalo by mne, jestli již pracuješ nějaký způsobem na tom, aby ses ze zmiňovaného krysího závodu dostal. Nemám zrovna teďkon na mysli duševní rozvoj ať už v jakém koliv smylu (ikdyž je k tomu zajisté nezbytný), ale přímo konkrétní věc, se kterou se snažíš finanční nezávislosti dosáhnout. Máš už takovou věc/způsob? Máš svůj business? Přeji si tě přimět opustit obecnou rovinu a prozradit mi nějaký konkrétní nápad ;) Zajímalo by mě to. Díky
S pozdravem Entik

06 ledna, 2007 18:39  
Anonymous Anonymní said...

Chci pozdravit především Vaťáka a říct mu, že se nejspíš pohybuju na stejné vlně a takových lidí podle mne bude pořád víc a víc, a to co děláš přinese sladké, šťavnaté ovoce, které si svou chuť zachová i přesto, že bude zlaté!!!:o) - to (jen tak) pro motivaci. Ale proč píšu tady:Musím se tě zastat v diskusi s "anonymusem", který podle mne má právě ten problém o kterém to hlavně je - o myšlení.
Ještě chci zmínit, že tvůj přístup ke zbohatnutí je the best: legálně, zdravým selským rozumem, nehazardovat, ale zároveň se nebát riskovat, shánět informace a postřehy všude kde to jde(= třeba i v Baumaxu) a hlavně dělat to, co člověka baví a naplňuje a zároveň přináší peníze.
Nevím, jestli čteš průběžně reakce na tvé články , ale podle mě by stálo za to tady zmínit i systémy, které pro "určité" lidi znamenají velké zisky o MLM. Myslím tím i pro lidi, kteří do něj vstupují, ne jen pro ty na nejvyšších postech. Já osobně v tomto systému nedělám a nejspíš ani dělat nebudu, protože se mi to jeví jako práce JEN PRO PENÍZE a ne proto, že to někoho baví. Zbytek bych chtěl napsat do článku věnovanému tomuto skutečně fenoménu (otázkou je jak dlouho a kolik z nich přežije internetový boom)
S pozdravem a vírou v lepší zítřky (nejen Tvé) AL

07 ledna, 2007 17:25  
Anonymous Anonymní said...

Čau, to jsem zase já. Teď sem pročetl všechny Tvé texty a musím říct, že jsem se dostal fakt na skvělou stránku. A řekl bych, že ty si přesně tam kam teď mířím. Tys totiž začal o nejaký ten čas dřív. Jediné, co nás odlišuje je ta aktivita, kterou se tady budu pokoušet získávat. Jinak ještě doplním ke společným věcem: taky si říkám, že jestli chci zbohatnou, tak musím nejdřív změnit sám sebe a vrhl jsem se na seberealizační knížky a došel jsem až k Silvově metodě(knížka zajimavá až neuvěřitelná, ale vzhledem k tomu, co jsem četl o lucidním snění a když je všeobecně známo, že člověk využívá pouhou desetinu mozku)tomu na 100% věřím. Všechny knížky jsem jen pročetl, ale přesně jsem podle nich nepostupoval. Nic méně motivace je to obrovská. Např.píšeš o rozvoji citovém a mezilidském - ten je podle mě hodně důležitý, protože pro budování nějaké firmy musíš (my vlastněme CHCEME:) umět jednat a komunikovat s lidmi a snažit se je chápat a tím využít jejich obrovského potenciálu. A důležité je také umět plánovat, jak zmiňuješ. O těchto dvou věcech výborně píše Covey v knížce Sedm návyků vůdčích osobností. O tom plánování píše velmi zajímavě.
PS: píšu sem, protože nevím, jak se dostat do toho fóra.
Krásné snění přeje hALooo

07 ledna, 2007 23:12  
Blogger Vaťák said...

Potěšilo mne kolik se zde objevilo pozitivních reakcí. Mám z toho opravdovou radost :-)
Entik:
Nyní stojím v základním táboře. Když se dívám na horu finanční nezávislosti, je mi jasné, že budu potřebovat položit svým dovednostem pořádné základy, a proto je nyní mým hlavním úkolem osobní rozvoj. Zároveň si vybírám cestu, po které budu zdolávat vrchol. A v neposlední řadě také rozvíjím myšlenky zda realizovat prvovýstup sám a nebo v teamu.

AL:
Také jsem přesvědčený, že bude kolem nás stále více lidí, kterým není jejich život lhostejný a chtějí se ho naučít žít naplno.
Ano, reakce ztím čtu, protože zatím jich není tolik, aby se to nedalo přečíst :-)
MLM má mnoho podob, a tak je to v dnešní době velice obsažné téma. V následujících měsících se hodlám nejvíce zaměřit na téma osobního rozvoje, protože mi připadá, že nejdůležitější před výstupem na horu finanční nezávislosti je kondice. Slabý netrénovaný člověk bude vystupovat na horu obtížně a bude hrozit, že si při tom ublíží. Na roztíl od dobře připraveného "nadupaného" borce :-)
S aktivitou tě potěším. Tento rok 2007 bude vyšší než minulý 2006. Mám rád grafy, které začínají vlevo dole a končí vpravo nahoře :-)
Výborně, Silvova metoda je dobrá, jen tak dál.
Fórum z důvodu malého množství diskutujících členů zaniklo. Pokud se však časem zformuje kolem tohoto webu dostatečně velká komunita, bude otevřeno nové :-)
Zatím poslouží komentáře pod články.

09 ledna, 2007 06:38  
Anonymous Anonymní said...

Vaťák: Co jest napsáno na chcivatu, jako by bylo psáno z mé duše, až jsem se musel na mnoha místech v textu pozastavit a schutí se zasmát. Ikdyž jsem totiž vzhledem k všeobecnému nedostatku času zde nečetl vše, musím konstatovat, že jsem prošel totožným vývojem a dospívám ke shodným závěrům a činům, jako ty. Před časem jsem se dokonce začal snažit pomoci prozíravým Čechům, ale hlavně těm, kteří jsou stále účastníky krysího závodu a sestrojil neohrabaný web a dokonce založil blog (koruna.bloguje.cz). No a dnes, objevením Tvého blogu, jsem zjistil, že jsem tě v podstatě začal dublovat. Historicky jsem myšlenkově vyšel také od Kiyosakiho a makal na svém finančním vzdělávání a šlechtění duše. Zní to všechno podlézavě, ale je to tak. Jak soulasí AL, je nás více a je třeba komunikovat. Jen toho času není. PP

10 ledna, 2007 12:03  
Anonymous Anonymní said...

Až budu mít vlastní firmu, chci zaměstnávat pouze lidi, jako je Vaťák. To myslím vážně. S tou čtečkou to je dobrý nápad, naše firma takové čtečky prodává již mnoho let. Přestože jsme jednou z vedoucích firem v oboru, stále je probém prosadit nové technologie. Firmy šetří na nepravém místě a v konečném důsledku jsou jejich zisky nižší. Vysvětlete to ale lidem, kteří jsou pouhými zaměstnanci a nějaká budoucnost firmy je jim volná. Řetězců je mnoho, ona se vždy nějaká podobná práce najde.

02 února, 2007 14:50  
Blogger Vaťák said...

Model klasického zaměstnání má mnoho nevýhod. Jednou z hlavních je slabá motivace. V době relativně vyšší životní úrovně jsou peníze slabou motivací. Díky moderním technologiím a tomuto faktu by mělo být vymyšleno a realizováno mnoho jiných forem. Celá naše západní společnost potřebuje provést mnoho reforem, k tomu aby přežila a dále vzkvétala.

21 února, 2007 05:58  
Anonymous Anonymní said...

"když ji nebude mít, tak ji zaplatí" - tohle zní logicky, ale není to tak jednoduché. Říká se tomu hmotná zodpovědnost a zaměstnanec s ní musí souhlasit - tudíž bys buďto musel současné zaměstnance přesvědčit, nebo je vyplatit a nabrat nové...

Systém s opisováním čísel se nehodí pro každý sortiment. Pro zmíněné nářaďovny bych ho zkusil upravit - třeba by ta čísla mohli opisovat ze zboží zákazníci sami, nikdo by s nimi nemusel lítat po prodejně (to je předpokládám úzké hrdlo současné aplikace).

19 března, 2007 18:26  

Okomentovat

<< Home